Logo Ajuntament de Barcelona

Selecciona idioma

  • Català
  • Castellano

Altres webs de l'Ajuntament de Barcelona

L'Ajuntament
Contacte
Tràmits
Treballa a l'Ajuntament
Noticies
Agenda
Mapa
Com s'hi va
Vés al contingut

XRCB | Ajuntament de Barcelona

XRCB Main

  • XRCB
    • Què és?
    • Història de la XRCB
    • Comunitat
    • RadioLab
    • Notícies
    • Bones pràctiques
    • Ràdio Fabra
    • Ràdio Maconda
  • Escolta
    • Podcasts
    • Radios
  • Participa
    • Forma part de la Xarxa
  • Contacte

Museus (Im)possibles | L’art nacional i els seus altres

Museus (Im)possibles | L’art nacional i els seus altres

Reproduir

L’any 1929 el Palau Nacional va ser inaugurat pel rei Alfonso XIII, construït per a l’Exposició Internacional de 1929. L’any 1934 va obrir les portes com a Museu d’Art de Catalunya, aplegant la col·lecció medieval. Posteriorment, el 1995, ja com a Museu Nacional d’Art de Catalunya, s’inauguren les noves sales d’art romànic i de manera successiva es va ampliant la presentació pública dels fons, procés que culmina el 2004 amb la nova presentació d’art modern.

Tenint en compte la història, naturalesa i tipus de col·lecció del Museu Nacional, i aprofitant la seva aposta pels treballs d’acció comunitària que està construint amb el seu programa L’Obrador, us proposem un espai de reflexió i treball on ens preguntarem: Quin pes ha tingut la idea de nació i memòria històrica en la configuració del relat del museu i de la seva col·lecció d’art modern? Quina relació hi ha entre l’imaginari de la burgesia i l’art bohemi amb la representació orientalista de les poblacions nord-africanes en la pintura modernista catalana? Quines possibilitats de resignificació d’algunes narratives del museu podem imaginar per a generar noves formes de relació amb les comunitats i el teixit educatiu que l’envolta?

Tenint en compte les reflexions i preguntes claus de la primera, segona, tercera i quarta sessió del cicle Museus (Im)possibles, l’Espai Avinyó us proposa visitar i analitzar, des d’un altre lloc, el Museu Nacional d’Art de Catalunya.

*****

El cicle Museus (Im)possibles pretén generar diferents espais pedagògics i de reflexió en clau intercultural entre artistes, professionals i personal tècnic vinculat amb la creació artística i gestió cultural de la ciutat. L’objectiu és repensar i ampliar la mirada en relació amb els imaginaris occidentals sobre la diversitat cultural presents en les propostes expositives que ofereixen sales, centres culturals, equipaments de proximitat i museus de la ciutat.

Amb:

– Salma Amazian investiga i escriu des d’una perspectiva decolonial sobre la imbricació de raça, classe i gènere en la construcció del racisme antimoro i sobre els diferents mecanismes actuals de la relació colonial entre allò espanyol-català-blanc i les diàspores magrebines. És llicenciada en Història i Antropologia social (UAB), i està cursant un doctorat d’Estudis migratoris (UGR). Co-autora de La radicalización del racismo (Cambalache, 2019) informes sobre islamofòbia i racisme institucional, directora i guionista de Es por tu seguridad. Engranajes de la islamofobia institucional (2021).

– Abdel Aziz El Mountassir neix a Ait Attab, Marroc, el 1959. Fill d’un opositor actiu al règim de Hassan II, exiliat a Algèria des del 1963 i condemnat a mort en rebel·lia, el 1968 la família fuig del Marroc per reunir-se amb el pare. A Algèria, Abdel cursa el batxillerat i comença estudis de Dret, que abandona per retornar al Marroc el 1982. Entre el 1982 i el 1987 cursa estudis de Filosofia a la Universitat Mohamed V de Rabat i d’Antropologia a l’École d’Hautes Études en Sciences Sociales de París. El 1988 canvia un cop més d’escenari i es trasllada a Barcelona, on continua instal·lat actualment. Obligat per les circumstàncies a fer tota mena de feines, el rodatge de la pel·lícula En construcción de José Luis Guerín al Raval, on en aquells moments Abdel està treballant com a paleta, li ofereix l’oportunitat d’obrir-se pas en el món del cinema i de desenvolupar una més de les seves vocacions, la d’actor. Des de ‘En construcción’, Abdel ha intervingut en nombroses produccions cinematogràfiques i teatrals, però, de fet, la seva dedicació principal és la lluita per tota mena de causes justes, així com la lectura i l’escriptura.

Col·labora:

Museu Nacional d’Art de Catalunya

Espai Avinyó – Llengua i cultura

23/03/2022

Download Audio

Últim podcast

Portada pòdcast

Ràdio Farró Especials – Ràdio Associa't a la Mercè 2025

Ràdio Farró

Últim podcast

logo gargots

L'epifania després de la migdiada, amb Juan Palomo

Ràdio Fabra

Últim podcast

logo gargots

La 'grande belleza' del cargol, amb Gala Diaz

Ràdio Fabra

Ajuntament footer

Barcelona City Council logo
  • Avís legal
</> Download Audio
+
Your browser does not support the audio element.